Seloka tradisional

>> Saturday, May 29, 2010




Sedap Duduk Rumah Tunang........

1]

Itik Tok Tih, itik Tok Tanjung

Buah loner, buah tempoyak,

Adik putih mengilik buyung,

Kacip pinang abang sepiak.

[Saya pernah mendengar Allyahyarham emak saya dua atau tiga menyebut seloka di atas ketika saya masih kecil dalam sitiwasi yang masih belum saya ingat. Saya tinggal di Kampung Salor, sebuah kampung tradisi yang terletak dalam perjalanan antara Pasir Mas-Kota bharu mengikut jalan Salor lama. Semoga Allah cucuri rahmat ke atasnya.

[Tapi malangnya ada orang yang nakal telah mengubah seloka ini menjadi berbau lucah,]

2]

Gelap gugup di Sungai Pinang

Tahan racip di hujung galah

Sedap duduk di rumah tunang

Makan nasi dengan gulai telur.

[Saya belum masih belum ingat daripada siapakah pertama kali saya mendengar seloka itu. Pada masa kanak-kanak dahulu saya pun kadang-kadang menyebutnya juga bila ada bersama kawan-kawan dan melihat langit gelap kerana hujan hendak turun, tanpa apa-apa tujuan]

3]

Angkat cerana tak ada tembakau

Mari Saman kita balik.

[Ia merupakan sebahagian daripada seloka yang dilagukan oleh kanak-kanak ketika hendak memulakan sejenis permainan tradisi orang Kelantan. Namun ia merupakan satu sindirian yang tajam untuk orang dewasa.]


Saya harap ada di kalangan pembaca yang dapat memberi ulasan atau komen terhadap seloka itu, ataupun menambah pantun/seloka tradisi di tempat masing-masing]




*******************

1 comments:

Unknown October 16, 2016 at 7:55 PM  

Ado lagi ambo ingat.
Mok mok mano bakul mek,
Bakul mek wat ngisi padi,
Mok mok molek dh ko sanggul mek,
Sangul mek supo bini tok aji,
Tok aji paka pioh meroh,
Sangkut bedil buru rusa,
Ore ngaji pujikan allah,
Ore smaye lepah doso.

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP