Mereka Yang Jadi Hamba Abdi Tabiat

>> Monday, February 4, 2013




MEREKA YANG JADI HAMBA ABDI TABIAT


Ada dua jenis tabiat atau fill manusia. Pertama tabiat baik yang berguna atau memberi rahmat dan faedah. Kedua tabiat buruk yang bukan sahaja tidak menelurkan faedah, malah sebaliknya boleh merugi dan membinasakan mereka yang bertabiat dengannya.

Sesuatu amalan yang diamalkan terus menerus dalam masa yang berpanjangan, sudah pasti akhirnya amalan itu akan kekal menjadi tabiat atau fiil seseorang yang menjadi sebahagian daripada corak dan gaya hidupnya.

Andainya kebiasan itu merupakan tabiat yang baik dan menghasilkan faedah sudah tentu ia dialu-alukan dan menjadi puji-pujian, tapi andainya kebiasan atau tabiat itu merupakan amalan buruk yang merugi dan membinasakan, tentulah ianya tidak dialu-alukan atau tidak dikehendaki untuk terus dikekalkan sebagai pakaian hidup seseorang.

Amalan bangun tengah malam untuk solat tahajud, adalah tabiat yang mulia, wajar dikekalkan sepanjang hayat.

Tapi amalan bangun pagi lewat selepas matahari terbit, adalah tabiat yang keji, patut segera dihentikan.
Amalan pergi ke masjid, lebih awal daripada azan dikemundangkan, adalah tabiat yang terpuji dan wajar serta patut dikekalkan sepanjang hidup.
Tapi amalan sampai lewat ke masjid, setelah imam bertakbir atau setelah iman selesai rakaat pertama, dan berada dalam rakaat kedua, adalah tabiat yang tidak baik, dan patut dihentikan daripada mewarnai kehidupan seorang Muslim.

Amalan menjauhi rokok dan tidak merokok merupakan  tabiat yang dituntut dan dicontohi, patut terus dipertahankan sebagai corak kehidupan seseorang Muslim.

Tapi amalan mencari rokok dan merokok, merupakan  tabiat yang buruk dan membahayakan, dan patut segera ditamatkan nyalaan apinya dengan apa cara sekali pun daripada terus mengasapi kehidupan seseorang.

Amalan memabaca al-Quran setiap hari adalah tabiat yang amat terpuji dan wajib diteruskan oleh semua anggota keluarga untuk melahirkan sebuah generasi Islam yang baru, iaitu generasi al-Quran

Tapi amalan melupakan al-Quran dan tidak memperdulikannya dan tidak membacanya, apa lagi cuba memahaminya, adalah tabiat yang keji dan tercela dan patut dihentikan segera daripada menyelubungi keluarga umat Islam bila-bila masa dan di mana-mana sekali pun..

Dan demikianah seterusnya di antara timbunan tabiat-tabiat baik dan sepahan tabiat buruk, antara fiil mulia dan fiil yang keji.

Segala amalan yang telah menjadi tabiat ini sukar untuk ditinggal atau dihapuskan, terutama tabiat buruk, ianya sukar untuk diubahkan tanpa azan yang kuat dan semangat yang waja. Ianya telah menjadi sebati dengan darah daging kita.

Itulah sebabnya, bila  tiba waktu dan sampai tempatnya, amalan yang telah menjadi tabiat itu akan terus kita  kerjakan, samada dengan kesedaran atau tidak dengan kesedaran kita. Ia berlaku secara spontan.

Kalau kita setiap hari terpaksa menempoh perjalanan yang agak jauh untuk pergi ke tempat kerja, dan sering berhenti di sesuatu tempat yang sama dalam perjalanan itu kerana hendak buang air kecil, maka lama-lama, hari demi hari berlalu ia akan membentuk tabiat dalam diri kita. Sebaik-baik sahaja sampai di tempat itu, mahu atau tidak mahu, secara spontan kita akan terasa hendak kencing dan terpakasa berhenti untuk memuaskan tabiat kita itu.

Tidaklah mudah untuk kita memberhentikan tsesuatu tabiat yang telah bertahun-tahun menjadi amalan kita. Memanglah tidak mudah untuk menentang sesuatu tabiat yang telah lama dan telah jauh terbentuk dalam diri, hati, dalam perasaan dan dalam jiwa kita. Jutseru itu kebanyakan dari kita, disedari atau tidak disedari menjadi hamba abdi kepada tabiat buruk kita. Tapi kalau tabiat itu dari jenis yang menguntungkan, tidak mengapa, tapi kalau tabiat itu dari jenis tabiat merugikan, bagaimana?

Tabiat inilah yang sering menjadi batu penghalang kepada kita untuk berubah, untuk bertranformasi. Kalau kita seorang ahli politik yang suka berdusta, suka menipu, suka memfitnah yang telah merupakan sebahagian daripada gaya hidup kita, tentulah sukar kepada kita untuk berubah dan berhenti untuk menjadi seorang yang amanah dan jujur, tanpa ada sesuatu yang faktor yang mendesak atau memaksa kita untuk berbuat demikian.

Namun begitu, orang-orang yang waras, tidak akan mengizinkan dirinya terikat dengan segala sepahan amalan yang buruk, dan mengamalkannya terus menerus sehingga menjadi tabiat buruk yang merosakkan dirinya hingga ke akhir hayat.

Sebaliknya orang-orang yang bijaksana akan memilih mana-mana amalan yang baik untuk membinanya menjadi tabiat yang akan memberi keselesaan dan kebahagian kepadanya, baik untuk jangka waktu yang pendek atau panjang. Dengan itu dia boleh mengistiyarkan dirinya sebagai seorang insan yang bebas dan merdeka dalam hidupnya daripada ikatan tabiat buruk.

Sebaliknya seseorang yang memilih tabiat-tabiat yang buruk untuk dijadikan pakaian hidupnya akan ditimpa oleh kesan negatif yang buruk, penderitaan dan dan kecelakaan. Dengan itu dia telah menjadi seorang hamba abdi kepada tabiat buruknya itu.

Seseorang yang mempunyai tekad dan azam yang kukuh sudah tentu  dapat membersihkan dirinya dari sebarang tabiat buruk yang dimilikinya. Tabiat-tabiat  buruk itu telah memperhambakannya. Sebaliknya dia akan menggantikan tabiat yang buruk itu  dengan tabiat yang baik dan terpuji yang akan menganugerahkan kebahagian kepadanya. Dengan itu dia menjadi merdeka dan bebas daripada perhambaan tabiat buruk  yang telah sekian lama membelenggu dirinya sebagai seorang insan.

Setelah tabiat baik berjaya ditanam dalam dirinya dan dia berjaya menumpaskan segala tabiat buruk yang bersarang pada dirinya itu, maka tidaklah ada lagi keperluan kepadanya untuk menukar atau menggantinya dengan tabiat lain lagi. Apa yang perlu dilakukan lagi ialah menambah yang baik kepada yang lebih baik. Kalau dahulu dia baca al-Quran hanya tiga muka surat sahaja sehari, tapi hari ini dia telah meningkatkanya lagi kepada sepuluh muka surat shari.

Mereka yang menyedari dan menganggap serta melayan tabiat buruk itu sebagai musuh mereka, sudah tentu akan berjuang untuk membunuhnya dan  menggantikannya dengan tabiat-tabiat baru yang baik dan mulia. Dan kejayan dalam hal ini akan memberi lebih kepuasaan kepadanya.

Hanya orang-orang yang menjadikan tabiat buruk itu sebagai  sumber yang memberi kenikmatan kepadanya sahaja yang enggan berpisah dengan tabiat buruk itu. Tabiat buruk itu telah menjadi satu kepentingan yang keji kepadanya.

Para perokok sukar untuk berhenti merokok, selagi dia menganggap rokok memberi suatu kenikmatan yang tidak dapat diberikan oleh benda-benda lain kepadanya. Tapi bila dia jatuh sakit  akibat merokok, maka sikapnya mungkin berubah daripada sayang kepada rokok bertukar kepada benci kepada rokok. Masa itu rokok kepadanya bukan lagi sumber kebahagian, tapi menjadi sumber kepetakaan yang menuntut dia segera berubah dengan berhenti merokok.

Demikian juga dengan ahli-ahli dadah, selagi mereka beranggapan dadah itu satu-satunya sumber kebahagian hidupnya, maka adalah sukar kepadanya untuk  berhenti berdadah, dan dia hanya berhenti berdadah setelah dia merasa dadah itu menjadi musuh kepadanya, mengancam keselamatan dirinya, dan keluarganya, dan juga merasa takut terhadap hukuman Allah yang akan diterimanya nanti.

Sebahagian daripada tabiat yang kita miliki sekarang bukanlah semuanya hasil dari usaha kita sendiri. Ia telah lama terbentuk dalam diri kita, berpanjangan, turun temurun dari nenek moyang kita dahulu lagi. Kebiasaan makan nasi setiap hari, tiga kali sehari, bukanlah terbentuk dengan usaha kita, tapi ia telah dipupuk sejak kita masih kecil lagi, oleh orang tua kita yang juga dibentuk tabiat oleh orang tuanya pula. Demikianlah sambung bersambung dari sejak dahulu hingga sekarang.

Tapi warisan ini bukanlah alasan untuk kita tidak mahu mengubah tabiat kita yang buruk kepada tabiat yang baik. Ingatlah walau pun manusia tidak dapat mengubah alam semula jadi ciptaan Allah S.W.T., tapi manusia mampu hidup damai seiring dengan alam semula jadi itu dengan melakukan berbabagi-bagai penyesuaiyan diri yang perlu yang wajar demi survival dan kemuliaan mereka.
Kalau ada tembok tinggi menghalang perjalanan kita, dan kita tidak dapat meruntuhkannya untuk melepasinya, maka kita perlu berikhtiar mencari tangga atau sigar untuk melepasinya dan sempai dengan selamat di sebelah sana. Demikian juga jika dihadapan kita ada sebatang sungai yang luas, airnya dalam dan deras, kita tidak mampu untuk mengeringkan airnya atau menghaurngnya untuk sampai ke seberang, maka kita perlu mencari perahu atau kapal untuk menyeberanginya dengan selamat ke seberang sana. Ertinya kita memilih jalan yang betul dan selamat yang menguntungkan tanpa perlu berperang dengan rintangan-rintangan itu, yang memangnya di luar dari kemampaun kita untuk berbuat demikian.

Orang-orang bukan Islam mempunyai tabiat menyembah berhala-berhala. Entah berapa lama mereka sudah berbuat demikian. Tapi dengan kekuatan azam, tabiat itu boleh mereka rungkaikan, dan dengan menerima taufik dan hadiah Allah mereka berjaya berubah meninggalakn segala tabiat sembah-sembahan mereka  dan menjadi seorang Muslim. Sememangnya manusia memang  boleh berubah jika mereka ada kemahuan. Berubah kepada perkara yang lebih baik. Dari kegelapan menuju kepada cahaya.

Peranan syaitan pula bukanlah kecil dalam memperdayakan manusia supaya terus kekal berada dalam lautan madu  tabiat mereka yang jahat dan buruk. Para pendosa ingin berubah, ingin segera bertaubat, meninggalkan segala tabiatnya yang buruk, tapi syaitan memberi motivasi kepadanya supaya jangan segera berubah, jangan segera berubah, jangan segera  menukar tabiat yang telah sekian lama memberi kenikmatan kepada anda, jangan segera bertaubat, kerana masa masih panjang. Hidup selesalah dengan tabiat yang sedia ada pada diri anda, buat apa bersusah-susah payah meninggalkannya. Teruskan dan teruskan.

Maka dengan motivasai dan hasutan syaitan itu anda pun tidak ingin segera mengubah tabiat buruk anda, dan ingin hidup kekal di dalamnya, berenang sepuas-puas hati dalam air yang telah diracuni syaitan.

Oleh itu jika sesiapa sahaja ingin mengubh tabiat buruknya kepada yang baik, menukar tabiatnya yang keji dan hina kepada tabiat yang mulia dan terpuji, janganlah teragak-agak, jangan menempoh-nempoh, ayuh, kuatkan tekad, pejalkan azam, dan teruslah berjuang untuk menyingkirkn tabiat buruk dan menggantikannya dengan tabiat yang baik, Insayallah anda berjaya. Jangan merelakan diri anda menjadi kuda tunggangan syaitan, menjadi abdi kepada tabiat yang keji yang di belakangnya terdapat syaitan yang mengekang tali kekangannya. Ubahlah sekarang juga. Jangan tunggu masa, kerana masa terus berjalan dan tidak akan mengubah tabiat anda, dan tidak akan mengubah anda tanpa anda berusha.
Jangan terus menerus merelakan diri anda menjadi hamba abdi  sepanjang hayat kepada tabiat buruk anda. Bebaskan diri anda dan jadikan diri anda seorang insan yang bebas merdeka daripada tabiat yang buruk dan hamba Allah yang mulia dan diredaiNya.




0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP