MABUK DURIAN TANPA MAKAN

>> Sunday, September 4, 2016







MABUK DURIAN TANPA MAKAN?





Adakah anda pernah mendengar orang mabuk durian? Atau adakah anda pernah melihat orang mabuk durian?

Musim sekarang musim durian di seluruh negara. Di mana-mana ada durian, di mana-mana orang makan durian.

Durian itu jenis buah yang panas, namun begitu orang tetap menikmati durian, walaupun musim panas, malah kadang-kadang juga meresahkan.

Ini kerana buah durian itu buah yang enak untuk dimakan, atau dibuat bahan masakan. Justeru durian digelar raja buah.

Pada suatu malam, keluarga saya membawa pulang berpuluh-puluh biji buah durian yang dibawanya dari kampung. Semuanya durian isi baik, dan berwarna kuning, serta manis.

Buah-buah durian itu diletaknya didapur, dan mereka juga makan buah durian didapur.

Baunya, seperti biasalah cukup kuat, habis sebuah rumah berbau durian.

Tapi tiba-tiba sahaja kepala saya terasa bedenyut-denyut, kerongkong saya sakit dan perit dan terasa memmebngkak, batang tengkok saya terasa berat dan menegang, seperti batang pinang.

Saya cuba menenangkan diri dan lari ke dalam bilik dan menutup pintu rapat-rapat. Tapi tidak berjaya sepenuhnya, kerana baunya telah pun menceroboh masuk kamar.

Kerongkong saya makin perit dan sakit, Langsung tidak dapat tidur. Terus resah dan gelisah digoda durian.

Apa hendak buat?

Kemudiannya pada tengah malamnya bila rumah sudah sunyi saya mendapat ilham, lalu bangkit, dan pergi membuka semua pintu dan tingkap untuk mengeluarkan udara durian dari rumah. Juga membuka semua kipas untuk menghambat bau durian keluar.

Alhamdulillah, tidak berapa lama bau durian kian mereda, dan bengkak dalam mulut terasa kian mengurang, dan suasana terasa bertambah selesa. Dan akhirnya saya dapat tidur dengan nyaman, walaupun gangguan-gangguan kecil pada mulut masih terasa.

Tapi anmak saya yang tinggal di Sungai Buloh menelefon antara lain memberitahu dia dan sedang keluarga berhenti di sebuah stesen minyak dan makan durian di situ. Aduhai! Tapi saya tidak ceritakan apa yang sedang saya alami, dan hanya berpesan, “Jangan makan banyak ini musim panas”.

Biasanya orang yang menghidap penyakit resdung atau seduan sahaja tidak boleh menghidu bau durian, dan itupun biasanya boleh menyebabkan mereka sakit kepala sahaja.

Saya tidak tahu kenapa saya menjadi begitu manja dengan bau durian. Dulunya saya dan keluarga  amat menyukai buah durian.

Buah durian itu dimakan begitu sahaja, dimakan dengan pulut, atau dicampur dengan kueh-kueh tradisional, seperti cemput-cemput, dan kadang-kadang dibuat pengat durian, juga dimakan dengan mulut tanak. Amboi sedapnya.

Satu lagi dibuat sambal durian. Cili api, bergaram digaul pekat dengan buah durian masak, dicicah dengan ikan panggan bakar tawar dan dimakan dengan ulam-ulam mentah. Adohai sedapnya.

Tapi semua itu sudah lama saya tinggalkan. Durian tidak lagi mampu dibawa ke mulut saya, kerana ia menimbulkan kesan sampingan automatik yang agak aneh.

Saya teringat kepada seorang kawaan saya dari luar Amerika, yang datang ke Malaysia dan menikmati durian, mengirim sebuah nota dengan gambar sebiji buah durian, berbunyi, “Awas buah ini Allah jadikan dia ada penawar dan ada racun”.

Adakah saya mabuk durian? Atau sakit buah durian?

Lagipun, setiap hari sejak kebelakangan ini makanan yang menjadi pilihan saya tidak banyak lagi, dan  diantara yang sedikit itu ialah oats, buah kurma, madu, roti dan sedikit minyak zaitun

Demikian sedikit pengalaman saya dengan buah durian mutakhir ini untuk dikongsi bersama dengan anda.


Lorong Masjid al-Qasimi,
Kg. Kubang Siput,
Pasir Tumboh, Kota Bharu, Kelantan.




0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP