ASYHADU ALLA ILAHA ILLAAL-LLAH -DISEBALIKNYA RAHSIA ALLAH [4]

>> Thursday, May 4, 2017







ASYHADU ALLA ILAHA ILLAL-LLAH
DI SEBALIKNYA, “RAHSIA ALLAH” [-4]

Susungguhnya di dalam kalimah Asyhadu Alla Ilaha Illal Llah mengandungi sebuah kalimah nama yang Maha Agung, iaitu Allah.

Yang bermaksud, “Aku naik saksi tiada Tuhan melainkan Allah’.

Apa yang dimaksudkan dengan Allah itu. Kita petik secebis pendapat Dr. Mustafa Mahmood, sebagaimana diterjemahkan oleh Mahmood Zuhdi Hj. Abdul Majid, seperti berikut:

“Di belakang tirai yang mempunyai banyak warna yang kita namakan sebagai alam fizikal ini ada zat Allah di alam ghaib.

Seorang mukmin yang bertauhid tidak cukup dengan hanya menerima hakikat ini tetapi juga merasakan bahawa dirinya juga adalah tirai yang mempunyai banyak wrna. Segala pengelutan dalam dirinya yang disebabkan oleh hawa nafsu dan syahwat, gila kuasa, cintakan kemewahan dan penagihan material adalah semuanya tirai-tirai dan tabir-tabir tebal yang menjauhkan dirinya daripada Allah yang Maha Tersembunyi  di belakang alam lahir ini. Seorang mukmin seterusnya akan menganggap  bahawa akalnya juga adalah banduan di penjara agihan dan teori. Baginya fanatik terhadap sesuatu teori itu tidak lain dan tidak bukan kecuali suatu penyembahan berhala dalam bentuknya yang baru dan lebih abstrak.

Justeru kerana itu seseorang muslim berpendapat bahawa untuk sampai kepada Allah dia harus melangkah batas alam benda, dirinya sendiri dan seterusnya batas akalanya sendiri. Dia akan berada dalam suasana hijrah yang terus-menerus dan secara sedar. Dia bimbang kalau-kalau dia terlupa sekejap lalu matanya disaluti tirai [hijab] yang merenggangkan dia dengan Tuhannya yang tercinta.....penjadinya, dan yang menjadi kiblat kepada perjalanan hidupnya. Mukmin ini akan sentiasa lari dari daya tarikan [fitnah] harta, perempuan, kekuasaan dan malah dari fitnah dan akalnya sendiri. Doanya pada setiap masa ialah:

“Ya Allah ambillah daku kepaMu dari diriku sendiri. Jadikanlah aku pena dari diriku sendiri. Jangan jadikan aku terpedaya dengan diriku sendiri dan terlindung sebalik pancaindera aku sendiri”.

Apa yang diharapkan olehnya ialah untuk mengatasi dirinya sendiri dan kemuncak cita-citanya ialah untuk mengorbankan dirinya sebagai seorang syahid dalam peperangan atau yang fana dalam suatu tugas perjuangan sebagai suatu cara memperdekatkan diri dan menicintai zat Allah yang hanya yang kekal itu.

Apabila dia sesat maka pemandangannya ialah kalimat “La illlaha illal-Lah” yang dengan itu dia menafikan setiap kalangan kecuali Allah sebagai pembuat.

Selanjutnya dia akan menafikan pengelibatan dirinya sendiri dalam apa-apa perbuatan. Apabila dia mencapai kejayaan maka dia tidak akan berkata bahawa dialah yang mecipta kejayaan itu tetapi akan berkata bahawa Allah telah menjadikan dia berjaya.

Slogannya pada setiap hari ialah
“Ya Allah, denganMu aku berpagi dan denganMu juga berpetang”.

“Ya Allah, denganMu aku bergerak ke mana-mana.”

“Ya Allah, denganMu aku bergerak dan beralih ke mana-mana. Tidak ada kebanggaan bagiku”.

Kalimah-kalimat ini ialah yang selalu diucapkan oleh sebaik-baik penerima bagi kalimat “La-ilaha-illal-Llah”, iaitulah Muhammad saw.

Melintasi sempadan akal bagi seorang sufi yang muslim bukan ertinya mempertidakkan akal tapi sebaliknya mempergunakan akal itu sehabis daya dan mendengar suaranya sampai ke hujung. Di kala itu seorang sufi akan mencari ilham melalui matahati dan imaginasinya bagi meneruskan perjalanan. Tidak ada pertentangan antara akal dan matahati sebagaimana juga tidak ada pertentangan antara syariat dan hakikat. Akal samalah seperti lampu yang memancarkan cahayanya sampai kepada had tertentu. Dari situ bermula cahaya hati yang akan menjadi penyuluh dalam kegelapan yang ada.

Begitu jugalah melangkah dunia bagi seorang muslim bukan bererti mencari kemiskinan, tidur di kaki lima atau memakai pakaian yang compang-camping. Tetapi ertinya anda tidak menjadi diri anda sebagai hamba harta anda tetapi sebaliknya menjadikan diri anda sebagai alat perkhidmatan anda kepada diri sendiri atau kepada orang lain. Anda akan memiliki tanah dan mempergunakannya untuk faedah umum dan bukan tujuan untuk mencari yang lebih banyak lagi. Andalah yang akan menguasi nafsu anda dan bukan anda menjadi hamba dan orang suruhan baginya. Dengan itu anda akan terlepas dari godaan dan anda dapat menjadikan nafsu itu di belakang anda dan di bawah perintah serta kuasa anda. Anda akan jadi tuan kepada dunia dan bukan hamba dunia.

Adapun sufi yang meninggalkan penggunaan akal dan mengagung-agungkan kemiskinan, perbuatan minta sedekah serta juga memakai pakaian yang buruk sebagai cara menuju ke jalan Allah maka ianya suatu penyelewengan tentang agama dan pada jalan agama.

Agama menyanjung kebersihan dan mengajak manusia bekerja. Rasulullah pernah  bersabda:

“Kalaulah kemiskian itu orang, tentu sekali aku akan membunuhnya”.

Dalam al-Quran, harta mengertikan kebaikan dan nikmat kalau sekiranya dipergunakan oleh pemiliknya, ia dipergunakakan untuk faedah umum. Tetapi sebaliknya akan menjadi bala kalau ianya disimpan begitu saja atau atas dasar kedekut dan bakhil.

Seorang muslim tidak menolak dunia tetapi menjadikannya sebagai jalan  ke Akhirat dan tempat di mana dia melakukan amalan-amalan yang baik bagi faedah sesudah matinya.

Konsep zaid bagi seorang muslim ialah penolakan terhadap sikap memperhambakan diri terhadap harta  dan bukannya menolak harta itu sendiri sekiranya merupakan suatu ganjaran yang baik lagi adil bagi segala kerja dan usaha yang dilakukan olehnya.

Zahid ialah bencikan perbuatan membazirkan hidup dalam mencari kemewahan yang kosong. Seorang zahid sentiasa rela menjadi miskin demi menumpukan setiap waktunya bagi tujuan mencapai kenalan yang paling mulia iaitulah mengenali Allah.

Seluruh usaha dan cita-citanya ialah untuk mengenal Allah.

Seorang zahid yang bertauhid tidak akan berkata “aku”, “awak”, “mereka”, atau juga “kita”. Dia akan selalu menyebut “Nya”. Tidak melihat kecuali ke arah “Nya”. Tidak ada Tuhan kecuali “Nya’.

Dia tidak takut kecuali kepadaNya dan tidak bertakwa kecuali kepadaNya. Tidak ada apa-apa perbuatan melainkan untuk dipersembahkan kepadaNya. Dia tidak melihat zahir dan batin kecualiNya.

Dia makan dari tanganNya. Segala rezeki adalah kurniaanNya dan segala kegagalan untuk mendapat rezeki adalah kerana takdirNya.

Apabia dia sembuh dari penyakit maka itu adalah qadaNya, “Katakanlah segala-galanya dari Allah”.

Apabila dia sabar, maka kesabarannya dengan kerana Allah terhadap Allah.

Apabila dia lari maka dia lari dari Allah kepada Allah.

Apabila dia minta pertolongan maka dia minta pertolongan dengan Allah dari qada’ Allah.

Apabila dia minta perliundugan maka dia minta perlindungan dengan Allah dari Allah. Dia minta perlindungan dari bala Allah. Syaitan itu sendiri dalam pengertiannya yang halus tidak lain kecuali bala Allah terhadap hambaNya. Alam ini tidak lain dari gejala nama-nama Allah dan penjelmaan sifat-sifat dan perbuatan-perbuatanNya.

Dia tidak nampak pada apapun juga kecuali Allah dan perbuatan Allah. Inilah tauhid dan perbuatan Allah. Inilah tauhid dalam pengertiannya yang murni.

Inilah yang dapat digambarkan oleh nama-nama Allah untuk hati muslim.

Ianya bertujuan untuk membimbing manusia kepada kemurniaan tauhid”.

Dari:
ALLAH
Dr. Mustafa Mahmood
[Terjemahan:Mahmood Hj. Ab.Majid]
Keluaran:Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan -1987.



Lorong Masjid al-Qasimi,
Kg.Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP