SEBUAH CATATAN DI CELAH BUKU

>> Tuesday, July 11, 2017






SEBUAH CATATAN DI CELAH BUKU




Ketika saya mengemas-ngemas buku yang diancaman anai-anai beberapa hari yang lalu, saya terjumpa sebuah buku dalam bahasa Inggeris yang di kulit sebelah dalamnya, depan dan belakang terdapat sebuah catatan lama saya. Buku itu sebuah koleksi sebuah cerita rekaan sains yang berjodol “The Other Side Of The Sky” karya Arthur C. Clarke.

Catatan itu dalam askara Jawi, tidak bertarikh dan tidak tercatat di mana catatan itu dibuat. Tapi digaris pada pagi hari raya sebagaimana tertulis pada tajuknya dan juga terpahat pada kandungannya. Tulisan Jawi saya itu seperti biasa sangat buruk yang dipanggil oleh guru saya Ustaz [Datok] Yusof Zaky Yacob, “tulisan Jawi patah pinggang” sewaktu saya mula-mula berkhidmat di Syarikat Dian di awal karier saya untuk muncul sebagai seprang  penulis sepenuh masa sepanjang hayat.

Saya perturunkan di sini catatan tersebut sebagai kenangan yang memilin  kasih yang tidak berkesudahan.


DI PAGI LEBARAN 

Gema ayat suci menyaup dalam subuh lebaran
Memecah kesepian dingin mengoyak hati kesayuan
Ada bayangan negeri bila badan terbujur dipaku nisan
Sunyi sepi sendirian di jalan pulang
Mengiggil aku ketakautan kerdilnya aku di kaki kebesaran Tuhan

Gema takbir memanjang sayu menikam hati
Pupukan angin dan desiran daun mengimbau
Bicara begitu menghiba memeluk kesedihan hati
Temasa dalam pancaran menuju Tuhan

Mari kawan kuhulurkan tangan bersama bemaafan
Kesilapan dan kesalahan yang lalu
Kita bangun semula dengan semangat dan jiwa baru
Tidak guna bersedih dalam api sengketa
Kita sama insan mencari keredaan Tuhan
Berbakti kepada Tuhan dengan amal kebajikan

Ayuh mari kita tegak bersama berjuang seiringan
Kita saudara sedarah susun semula persahabatan
Kita berjuang bersama memburu kebahagiaan
Tuhan kita hanya satu

Bayangan merah telah muncul di kaki langit yang rupawan
Membawa harapan baru  gemilang dalam seluruh hidup
Ayam berkokok dan siulan burung girang
Hembusan bayu lembut membawa kasih sayang.


Demikianlah bunyi catatan tersebut yang diabadikan di sini sebagai kenanngan kasih yang memanjang terutama kepada insan-insan tersayang.

Allahuakbar.


Lorong Masjid al-Qasimi,
Kg. Kubang Siput,
Pasir Tumboh, Kota Bharu, Kelantan



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP